Upierdliwi współpracownicy są wokół Ciebie? Zastanawiasz się, jak się dogadać z niepewnym siebie szefem, wszystkowiedzącym współpracownikiem lub kolegą dręczycielem? Sięgnij po książkę Amy Gallo, aby zaczerpnąć wiele pożytecznych rad.

Informacje

  • Tytuł: Upierdliwi współpracownicy.

  • Autorka: Amy Gallo

  • Ocena: 4/5
  • Wydawnictwo: MT Biznes

Kim jest Amy Gallo?

Jak podaje Wydawnictwo, Amy Gallo jest redaktorką współpracującą z renomowanym czasopismem „Harvard Business Review” oraz autorką książki pt. HBR Guide to Dealing with Conflict i współprowadzącą podcast HBR o nazwie „Women at Work”. Jej artykuły ukazały się w dziesiątkach książek poświęconych inteligencji emocjonalnej, przekazywaniu i otrzymywaniu feedbacku, zarządzaniu czasem i przywództwu. Gallo, jako popularna prelegentka i facylitatorka, pomogła tysiącom liderów skuteczniej radzić sobie z konfliktami i zarządzać złożoną dynamiką miejsca pracy. Ukończyła Uniwersytet Yale, a tytuł magistra uzyskała na Uniwersytecie Browna.

Upierdliwi współpracownicy? Niemożliwe.

Narobiłam mnóstwo błędów w kontaktach ze swoimi współpracownikami. W chwilach emocji uciekałam się do pasywno-agresywnych złośliwości. Wysyłałam nieuprzejme e-maile, które chciałabym cofnąć. Przewracałam oczami w trakcie rozmowy z kimś, kto uważał, że zachowuję się nierozsądnie. Uśmiechałam się do kolegi, myśląc jednocześnie: “Nienawidzę cię. Nie mogę uwierzyć, że muszę to robić.” No i przyznaję się, obgadywałam współpracowników za ich plecami…

Przecież nikt z nas nie jest doskonały w radzeniu sobie ze złożonością relacji międzyludzkich. Dlatego z ochotą sięgnęłam po książkę “Upierdliwi współpracownicy” autorstwa Amy Gallo. Byłam ciekawa, ile z przedstawionych ośmiu typów trudnych współpracowników spotkałam w trakcie swoich 24 lat życia zawodowego. A były wśród nich takie lata, kiedy relacje z koleżanką zawładnęły moją psychiką i stały się ważniejsze niż relacje z ludźmi, na których najbardziej mi zależało. Rzutowały one na moje zdrowie psychiczne i fizyczne, ale czy dział HR mi wtedy pomógł? Zajrzyjmy do książki: 

W większości firm dział HR nie jest po to, by pomagać. Jest po to, by chronić instytucję. 

Jaka szkoda, że wtedy nie było tej książki… Wiedziałabym, jak postępować, jakich technik używać, jakie wyrażenia wykorzystywać. 

Upierdliwi współpracownicy – czyli kto?

Autorka prezentuje następujące typy 8 trudnych osobowości:

  • niepewny siebie szef (wiecie, że tacy menedżerowie wydają swoim pracownikom gorsze oceny okresowe?);
  • ofiara (co powiesz na małe użalanko?);
  • pesymista;
  • typ pasywno-agresywny;
  • osobnik wszystkowiedzący;
  • dręczyciel (zastanów się, jakie będą szkody dla twojej pewności siebie po kontaktach z dręczycielem);
  • typ stronniczy;
  • polityczny manipulant (jak reagować na rywalizującego pracownika, postrzegającego pracę jako konkurencję, w której wygrany bierze wszystko?).

W każdym rozdziale znajdziesz techniki do zapamiętania (jak postępować i czego nie robić), źródła zachowań danej osobowości, a także sposoby do przetestowania i wyrażenia do wykorzystania. 

Jakie są negatywne szkody niezdrowych relacji?

Wielu z was wie zapewne z własnego doświadczenia, że negatywne relacje pogarszają wyniki, obniżają kreatywność i zaangażowanie. Często cierpi też nasze zdrowie, bo stres powoduje choroby serca, układu pokarmowego i nerwowego. Są granice tego, jak wiele jesteśmy w stanie znieść bezmyślnych, irracjonalnych czy niegodziwych zachowań. 

Co mi się spodobało? 

Z książki “Upierdliwi współpracownicy” wynotowałam sobie szereg lekcji:

  • załóż folder z pochwałami (elektroniczny, w którym zapiszesz każdą pochwałę otrzymaną od szefa);
  • chroń samego siebie;
  • naprawdę istnieją szefowie, którzy pomagają osiągać cele zawodowe, wspierają pracę współpracowników, radzą, jak się rozwijać i troszczą się o zespół/pracowników jako człowieka;
  • dokumentuj swoje sukcesy;
  • kieruj się zasadami:
    • skup się na tym, co jesteś w stanie kontrolować, 
    • bądź świadomy swego celu,
    • unikaj plotek (oj, będzie ciężko…),
    • eksperymentuj i sprawdzaj, co działa,
    • zachowuj otwartość umysłu.

W książce znajdziesz opis każdej z tych zasad wraz z praktyczną tabelą do wykorzystania. 

Podsumowując: 

Zastanawiasz się pewnie, czy po lekturze tej książki przekonasz wszystkowiedzącego, by uświadomił sobie własną arogancję i zmienił zachowanie? Czy stronniczy kolega przyzna, że jego uwagi są obraźliwe? A może pesymista przestanie widzieć wszystko w czarnych barwach? 

Pewnie nie, ale z tym poradnikiem nauczysz się, jak radzić sobie z trudnymi relacjami w pracy. Dowiesz się też, jakie metody rzadko się sprawdzają, a często nawet mogą pogorszyć sytuację. Autorka pokazuje, dlaczego tłumienie emocji, odwet czy zawstydzanie wcale nie są dobrymi sposobami na radzenie sobie w trudnych sytuacjach.

Jeśli jednak wszystko zawiedzie, wykorzystasz wszystkie opcje, nawet nadzieja, że upierdliwy współpracownik nie odejdzie, być może to tobie przyjdzie zmienić pracę – o tym też znajdziesz rozdział w tej książce. 

Nikt nie powinien cierpieć w pracy. 

Bo podstawową zasadą współpracy z upierdliwymi pracownikami jest “Chroń siebie”

Jeśli natomiast masz kłopot w ustaleniu, do którego archetypu pasuje dany współpracownik, znajdź wskazówki pasujące do twojej sytuacji, przejrzyj charakterystyczne zachowania w tabeli, a na pewno znajdziesz te, które opisują delikwenta. Wtedy zajrzyj do odpowiedniego rozdziału, gdzie odnajdziesz techniki pomocne w danych okolicznościach.

Książka “Upierdliwi współpracownicy” zawiera nie tylko przykłady zachowań, z jakimi spotykamy się na co dzień w biurowej rzeczywistości, ale przede wszystkim jest zbiorem praktycznych wskazówek, które można wykorzystać od razu. 

Bardzo ją polecam. 

Post w ramach współpracy reklamowej (#współpracareklamowa) z  Wydawnictwem MT Biznes.

Jeśli chcesz przeczytać inne moje recenzje książek wydawnictwa MT Biznes, zajrzyj  np. do artykułu “Kreatywność S.A.”.

Autorka: Joanna Tkacz
Autorka: Joanna Tkacz

Kreatywna Asystentka. Pani od Worda. Wyborna Czytelniczka.

Asystuję prezesom zarządów, z pasją wykonując zadania administracyjne i operacyjne.

Podsuwam ciekawe rozwiązania w pracy asystentek i sekretarek.

Rozwiązuję problemy z Wordem, opowiadając historie o Pani od Worda.

Wyszukuję inspirujące książki i dzielę się wrażeniami, jakie we mnie pozostawiły.

Autorka: Joanna Tkacz
Autorka: Joanna Tkacz

Kreatywna Asystentka. Pani od Worda. Wyborna Czytelniczka.

Asystuję prezesom zarządów, z pasją wykonując zadania administracyjne i operacyjne.

Podsuwam ciekawe rozwiązania w pracy asystentek i sekretarek.

Rozwiązuję problemy z Wordem, opowiadając historie o Pani od Worda.

Wyszukuję inspirujące książki i dzielę się wrażeniami, jakie we mnie pozostawiły.

Jeśli podobają Ci się moje recenzje, możesz wesprzeć moją pracę
i postawić mi

Powiązane wpisy